dinsdag 29 december 2009

Kerstrede versus kertkaartje

Ik las hier en hier iets over de kerstrede van de Koningin. Zelf had ik er eigenlijk niks van meegekregen, niet in het echie en niet op het journaal. Te druk met kerst-dingen denk ik.

Maar daar en daar las ik dus dat de Koningin schijnbaar denkt dat internet en SMSen het sociale contact in de weg zit ofzo. Ze zegt iets over "schuilgaand achter hun schermen". Had Claudia het daar laatst ook niet over in haar laatste voorstelling... maar dan een stuk grappiger zeg maar.

Ik wilde dus een stukje schrijven over hoe ik het daar niet mee eens ben enzo. Hoe ik zelf juist digitaal sociale contacten (en zeker die van vroeger) onderhoud die ik waarschijnlijk niet (meer) zou hebben zonder internet en SMS. En hoe mijn IRL contacten daar dus niet onder lijden.

En nou kan ik natuurlijk wel een stukkie gaan schrijven over een kerstrede die ik zelf niet gehoord had, maar dat leek me niet eerlijk. En dus begon ik, dankzij internet, de kerstrede te lezen. Hij is helemaal niet zo lang hoor, die rede, maar ik kreeg ´m niet uit... of af.
Halverwege dwaalde m´n gedachten af, zag ik de lettertjes niet meer of viel ik in slaap.

Ik zal dus maar niks zeggen over de kerstrede die ik niet gelezen heb, maar ik wil wel effe zeggen dat digitale contacten soms ook onverwachts en positief ineens een soort van IRL worden.
Zo heb ik de laatste tijd digitaal contact met een oud-klasgenootje. Ik weet wel zeker dat ik ondertussen digitaal meer met haar "gesproken" heb als toendertijd IRL op school. Andere vrienden ofzo. En ik weet ook wel zeker dat we dingen besproken gemaild hebben die we anders nooit met elkaar besproken zouden hebben.
En van haar (en man en kind) kreeg ik dus een echte papieren kerstkaart. Kijk! Dat is nog ´ns leuk.

Ik zag de kerstkaart pas op 1e kerstdag. Had te maken met foutieve adressering en het feit dat ik niet meer dagelijks in mijn huis kom (verbouwing verbouwing) en was dus te laat om er 1 terug te sturen.
Maarrrr ik kon d´r wel (dankzij Iphone) even een Twiiter-berichtje sturen om te bedanken.

Hoezo staat de digitale wereld de "echte" wereld in de weg ?

3 opmerkingen:

Valez zei

*bloos bloos*

Nu moet ik mijn blog weer eens gaan updaten om mijn nieuwe bezoekers niet teleur te stellen. En bedankt! ;-)

Tja, alles met mate. Er zijn mensen die inderdaad niet meer in staat zijn normaal te functioneren zonder hun sociale netwerken en hun IRL contacten verwaarlozen. Dan is het een slechte ontwikkeling.

Ik merk dat ik inderdaad veel meer contact heb met mensen van vroeger door alle verschillende kanalen. Nu iedereen zich een beetje in dezelfde fase bevindt (vaste partner, kinderen) is het juist weer leuk om ervaringen uit te wisselen en herinneringen van vroeger op te halen. En bij sommige mensen wordt dat contact juist weer zo goed, dat je ook af en toe bij elkaar op de koffie komt. Alleen maar leuk.

Hmm, foutje in de adressering? Oeps, sorry! En nog bedankt voor je twitter berichtje :-)

Toaske zei

Ik las het logje bij Joeltje ook. De kerstrede heb ik niet gezien of gehoord. Ik vind dat bloggen het leven verrijkt. En voor de rest weet ik het niet, want ik twitter en hyve en zo niet.

Linda zei

@Valez: graag gedaan hoor. En ja, er stond waarschijnlijk 2/a, maar dat leek op 21a. Ofzo...

@Toaske: eens. Dat bloggen het leven verrijkt. En ook wel je digitale sociale contacten.
Hyves vind ik leuk om mensen van vroeger weer terug te vinden. Niet zozeer om nieuwe mensen te leren kennen.
En Twitter is eigenlijk een hoop gekwetter en op z'n tijd best aardig.