zondag 17 mei 2009

Logisch links

Een paar weken geleden tijdens een dienstje op de dierenambulance roept de meldkamer:










Ik heb een ritje, gewond beestje, op de vluchtstrook van snelweg A nogwat. Waar rijden jullie nu?
Op de A10, ergens bij zusenmezo.
Aan welke kant?
Aan welke kant, hoe bedoel je aan welke kant?
Aan welke kant van de weg rijden jullie?
Nu lichtelijk geirriteerd: Op de linkerbaan, maar hoezo dan?
Nee, niet welke baan, links of rechts?
Hè? Links of rechts?
Staat op de hectometerpaaltjes !
Staat op de hectometerpaaltjes? Oh ja, nou zeg. Inderdaad.

Toen ik van de week in de file stond moest ik hier weer aan denken.
Dus in plaats van alleen maar de A10 van Amsterdam naar Den Haag op te geven, kun je ook zeggen, de A10 rechts of links. Als je tenminste ooit een kant van de weg aan zou willen geven.

Maar dan moet je dus wel toevallig net weten wat er op de bordjes staat. En dat kan je dus niet bedenken. Want er zit geen logica in. Althans, ik heb 'm niet kunnen ontdekken.

Vanuit je eigen perspectief zit je natuurlijk altijd aan de rechterkant. De andere kant op is altijd aan je linkerkant. Das logisch.
Dus ik dacht misschien is het wel links en rechts zoals op de kaart van Nederland. Alles wat vanuit dat prespectief links is, is links op de bordjes en alles wat rechts is dus rechts.
Dat zou kloppen aan de Westkant van de ring om Amsterdam. Als je op die westkant van Noord naar Zuid rijdt, dan zie je op de bordjes links staan. En dat klopt dus als je de kaart van Nederland voor je haalt.

Maar van de week stond ik dus in de file. Op de A4. Van Den Haag naar Amsterdam. En toen zag ik die bordjes weer staan. En ik verwachte dus rechts (of re) te zien staan. Want dat zou er moeten staan als je de kaart van Nederland voor je haalt...

Maar nee dus, er stond Li, van links. Lekker logisch. NOT.
Ik snap er niks van.

Iemand een idee?

7 opmerkingen:

Susan zei

Nooit geweten! Misschien is de A4 door een vrouw gecatoriseerd, die halen links en rechts altijd door elkaar! ?

MaMarije zei

@Susan: hihihi. That would be me... maar: nee ;-)

t was me ook al eens opgevallen, en ook dat het - volgens mij - niet helemaal logisch is, dat links- en rechts snelweg gedoe. Rare jongens, die van Rijkswaterstaat.

Linda zei

@Susan: leerzaam hè, mijn blogs :-)
En ook weer wat geleerd over MaMarije. Ik heb daar zelf geen last van, van links en rechts door elkaar halen. Wel weer van west en oost.

@MaMarije: er zal toch ooit iemand een beslissing hebben genomen. Dit is links en dat is rechts... maar wie en waarom. Beats me.

Cisca zei

Kijk. Veel dingen zijn hier in de VS heel raar. Ik ga maar niet beginnen met het maken van een lijstje...
Maar de namen van de snelwegen, een nummer en dan oost, west, zuid, noord erachter, die is wel heel logisch en duidelijk!

Valez zei

Er wordt gekeken vanuit waar de snelweg begint. Daar hebben ze in Nederland regels voor bedacht die misschien niet even logisch lijken maar goed:

Re of Li staat voor rechter- of linkerbaan, kijkend in de richting waarin de nummering oploopt. Over het algemeen is dit in de richting vanaf Amsterdam (Li staat dus aan de kant van de snelweg richting Amsterdam, Re staat aan de kant komend vanaf Amsterdam). Bij snelwegen die niet in Amsterdam beginnen, maar West-Oost lopen, begint de nummering aan de Noordzeezijde. Bij de A27 is geen van deze principes van toepassing. De nummering van deze snelweg loopt op in de richting van Breda naar Almere.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hectometerpaal

LInda zei

dat wist ik ook niet!

Linda zei

@Valez: ah, ja, Wikipedia, natuurlijk.
Maarreh, hoe zou dat dan gaan met de ring A10 ??