zaterdag 16 mei 2009

Geocaching

Klinkt vaag. En als ik het ga uitleggen zal het waarschijnlijk suffer klinken als dat het is.

Door het hele land verstoppen mensen een doosje, met daarin een logboekje en eventueel wat kleine goodies. Zie je, het klinkt nu al suf.
Maar goed, die mensen verstoppen dat dan en zetten de coordinaten ervan op internet. Je weet wel N 52 22.765 E 004 21.999 ofzo. De bedoeling is dan dat je het doosje met behulp van een GPS gaat zoeken en als je 'm gevonden hebt dit logt in het logboekje EN op internet.

De manier om bij die doosjes te komen kan zijn: ga naar de coordinaten en zoek, maar ook: los eerst een puzzel op, met de oplossing van die puzzel heb je dan de coordinaten enz. of het is een hele puzzeltocht,. van vraag naar vraag, van doosje naar doosje.

Nog steeds suf?

Het leuke hiervan is dat je op plekken komt waar je normaal als "niet wandelaar" of "niet fietser" dus niet zo snel komt.
En vervolgens is het ook nog een uitdaging de puzzels op te lossen en de doosjes (cache's) te vinden. En dan ook nog zonder dat andere mensen je zien zoeken en vinden...

De eerste cache die ik vond lag op de route van mijn hius naar mijn ouders, dus die was redelijk snel te doen. De tweede was wat lastiger. Hier heb ik trouwens nog een (concept) blogje over geschreven die ik misschien maar eens moet publiceren.

En gister ging ik met vriendin K. naar Amsterdam, onze hometown. In de week hiervoor hadden we (met hulp) 2 puzzels opgelost vind de namen van een aantal Hunke en Babes, neem de zoveelste letter van hun naam en vertaal deze dan weer in een cijfer en we begonnen met de oplossing van de eerste puzzel. Een lekkere wandeling op een leuk dijkje eindigde bij een sluisje en daar moest ie dus liggen ... ergens.

Bijna was ik het roestige laddertje af geklommen, maar aangezien mijn detective-instinct (duh) naar bovenkwam "he, spinnenwebben ... en de cache is een paar dagen terug nog gevonden, als het de bedoeling is dat je het laddertje afklimt dan zouden die webben er niet zijn" heb ik dat maar niet gedaan.

Kijkend naar het laddertje zag ik wel de cache hangen ... joehoe, gevonden !!

Door naar de volgende. Ergens in een park in Oost. Huh, is hier een park ? Wat leuk ... en groot en mooi ook.
We hebben ons rot gezocht. Uiteindelijk ook geen rekening meer gehouden met het feit dat mensen ons eigenlijk niet mochten zien zoeken. Maar dus mooi niet gevonden... G**ver.

Nou ja, dan maar door naar het KNSM eiland, op het puntje. Bingo ! Meteen in 1 keer gevonden en dus weer door naar het andere puntje.
Ondertussen was het al begonnen met regenen. Dit zou een hele makkelijke moeten zijn, volgens de verstopper en de logjes van de mensen die 'm hadden gevonden.

Nou, mooi nax, niks, noppes, nada. Ook niet gevonden.

Blij over de 2 gevonden en gefrustreerd over de 2 niet-gevonden cache's besloten we niet meer verder te gaan naar de puzzeltocht door het centrum. Die bewaren we voor een volgende keer. Als het mooier weer is.

12 opmerkingen:

Jools zei

Ik heb vorig jaar een alternatief hierop gedaan tijdens 'n personeelsuitstap. Met gps. Best leuk en spannend als ik bijna iets vond en helemaal hysterisch als het dan gevonden werd.
Maar weet dat sommige teamleden bij ons de 55 ruim gepasseerd zijn en het idee van gps niet snappen. En onze gps ook steeds uitviel. Het resulteerde in 'n echte driftbui van collega A., toch alweer 57 jaar. Die stampvoetend riep dat ze nu écht naar huis ging als dat apparaat het nog één keer waagde uit te vallen.
Dat was pas écht leuk om mee te maken ;-)

MaMarije zei

Ja, geocaching. Schatzoeken voor volwassenen. Heel leuk, leek ons dat, zeker omdat er eentje vlak bij ons toenmalige flat lag. Maar geen GPS, dus niet gevonden...

En een GPS was toen beetje duur (weet niet hoe dat nu is), dus eigenlijk nooit mee verder gegaan. Ons geocach-avontuurtje was wel aanleiding voor een hilarisch sinterklaas-surprise-gedicht, dat dan weer wel!

Caroline zei

Hehehe, eerste wat ik dacht was; ga je je nu ook real life met adventures bezig houden?

Hahaha als een soort Guybrush Threepwood!

Linda zei

@Joeltje: hahaha, ik denk inderdaad niet dat het echt voor oudere mensen weggelegd is. Ik vind mezelf behoorlijk digitaal aangelegen en ik moest ook effe goed de handleiding doorlezen.

@MaMarije: wel eens van gehoord dus? Ik dus echt nog nooit.
Je zou het ook zonder GPS kunnen doen. Als je de coordinaten intypt in google earth dan kan je aardig goed inschatten waar je moet zijn.
Ook met zo'n GPS is het best nog wel zoeken hoor.

@Caroline: ja hahaha, dat is het ook wel een heel klein beetje eigenlijk. Alhoewel Guybrush natuurlijk veel gavere dingen meemaakt.
Maar een RL adventure komt wel in de buurt.

Petra zei

hoi

Leuk dat je aan het cachen geslagen bent. Haha en zo te zien ook lekker fanatiek (op je knieën ergens onder aan het turen!)
Wij gaan het volgende week ook eens proberen in Amsterdam (zijn daar dan vanuit 'het hoge noorden' op familiebezoek.

prutsen zei

Klinkt als op schattenjacht gaan. Is dit iets typisch Nederlands? Of zou dat hier in Belgie ook zijn?

Linda zei

@Petra: luek, van het hoge noorden naar Amsterdam. Ik denk dat het wel heel anders is. Een cache zoeken in een stad of in "de provincie". Wel allebei heel leuk.

@prutsen: het is volgens mij over de hele wereld. Alleen in het ene land iets meer dan in het andere. Maar in Belgie liggen er ook wel veel. Kijk hier maar eens. Al die stipjes zijn "schatten".

Cisca zei

Wat leuk zeg. Je brengt mij steeds op allerlei ideeen.
Na blub wil ik nu ook dit...

Linda zei

@Cisca: hahaha, de melkboer zal blij met me zijn. Het zijn allemaal van die fijne tijdvreters :-).

Maar wel leuk.

Irène zei

Klinkt helemaal niet suf of vaag.
Wist eerlijk gezegd niet dat het bestond. Maar als je ervan uitgaat dat alles reeds bestaat verwondert het me niet. :-)
Maar begrijp ik nou goed dat je die doosjes of de inhoud ervan niet mag meenenem maar moet laten liggen/ hangen/ dobberen/ zweven voor alle zoekers na jou? Dat zou ik dan weer jammer vinden...

Irène zei

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC17KCR

Nou ja! Dit is dus letterlijk bij ons om de hoek!!!

Linda zei

@Irèneke: hahaa, meteen even gekeken ?
Gek idee wel hè? Dat er dus ergens bij die molen een "schat" ligt waar een hele internetwereld van weet, maar de meeste mensen dus niet.

De doosjes moet je inderdaad laten liggen. In zo´n doosje kunnen wel kleine hebbedingetjes zitten die je eruit mag halen en houden. De bedoeling is wel dat je er dan iets voor in de plaats legt.
Maar uiteindelijk gaat het eigenlijk meer om de sport van het spoorzoeken.