dinsdag 18 mei 2010

10 is geen 5

Ik schreef er al eerder wat blogjes over. Ik doe "aan" geocachen. Dus dat je met een coordinaat en een GPS op zoek gaat naar een cache / schat / doosje om daar vervolgens op een stukje papier je naam op te schrijven (en eventueel een speelgoedje te ruilen).
Mja, dat klinkt wat suf als je het zo neertypert, maar als je van puzzels en speurtochten houdt dan is dit het ding om te doen. En eenmaal gedaan werkt het verslavend. Echt. Het gaat niet om dat speeltje, het gaat om de weg erheen. Coordinaten vinden / doosje vinden. Vaak na een lange of minderlange leuke wandeling. Op plekken waar je normaal gesproken niet snel komt. Een wandelroute langs de Haarlemse Hofjes bijvoorbeeld, of door het centrum van Amsterdam, langs de Dam, het Anne Frank Huis en het homomonument. Of gewoon ergens in een bos of over een golfbaan.
En ik hou dus helemaal niet van wandelen. Maar dit is leuk.

Wat uitgebreidere info: hier.

Die coordinaten die je dus nodig hebt die haal je van de geocache-site. En dat kan op verschillende manieren. Zo heb je dus de traditionals. Die coordinaten kun je zo oppikken en op zoek gaan. Maar je hebt ook de multi's. Dat zijn zeg maar de speurtochten. Je krijgt het startcoordinaat en moet op die plek een (meestal simpele) vraag beantwoorden. Zoiets als "hoeveel paaltjes zie je hier". Met dat antwoord kan je dan naar de volgende plek met de volgende vraag totdat je op de plaats van bestemming bent. Voor de kids zijn de multi's denk ik het leukst.

En dan. Dan heb je dus ook nog de mysteries.En dat zijn vaak klerelijers. Je moet eerst thuis een puzzel oplossen en de oplossing van die puzzel leidt dan naar de coordinaten. De puzzels varieren ontzettend, van sodoku tot zweedse wegstreeppuzzels, van woordraadsels tot plaatjes. En denk nou niet dat dat simpele puzzels zijn, meestal zijn ze vrij pittig. En wat zijn al die bedenkers creatief zeg.
Letters omzetten naar cijfers A=1 / B=2 etc... das simpel. Maar als je vervolgens ergens in de Noordzee terecht komt (altijd eerst checken op Google natuurlijk voordat je op pad gaat) dan klopt er iets niet. Dan blijkt bijvoorbeeld dat de cijfers een RD coordinaat waren die je nog even om moet zetten naar een Noord / Oost coordninaat.

Of dat je plaatjes van bekende mensen ziet en daar de naam bij moet zoeken. Sja, zoek maar eens op een plaatje. Als je die mensen niet kent zul je ze op de 1 of andere manier moeten vinden. En googelen op een plaatje gaat (nog) niet.

Of vragen beantwoorden over een film (De Lift bijvoorbeeld) of een TV serie (Huis Anubis) of over hele oude zwart-wit series van vroeger.

Of bijvoorbeeld dat je alleen een plaatje ziet. Verder niks. Ik wist echt niet wat ik daar dan mee aan moest. En wat blijkt. Je moet het plaatje downloaden en in de data-gegevens (exif) kijken. Wat dan weer niet zomaar kan, nee daar moet je eerst wel even een tooltje voor downloaden.
Kijk, als je het weet klinkt het simpel. Maar kom er maar eens achter.

Of letters die blijken de scheikundige afkorting van een element te zijn. Omzetting: het atoomnummer gebruiken. Kom er maar eens achter.


Er zijn echt ontelbaar veel manieren om de cijfers van een coordniaat te verbergen. En de clou is dus om te vinden hoe en waar. En daar gaat het nu dus even mis.
Ik zit vast. Kom niet verder. En dat is frustrerend. Want het lijkt zo simpel. Zeker voor iemand die met cijfertjes werkt. Maafr het lukt niet. Dus nou dacht ik, misschien kunt u mij even helpen.

Het gaat om het volgende raadsel:

Een zwerver wil ons hotel binnen en ziet een portier voor de deur van het hotel staan. Hij weet dat hij niet zomaar binnen komt natuurlijk en blijft in de buurt van ons hotel wachten om te kijken hoe iedereen binnen komt:


Een rijke gast met een blauw pak komt bij de portier aan. De portier zei 'acht' en de gast antwoordde 'vier' en mag naar binnen. Daarna kwam de schoonmaker aan. De portier zei 'zes', de schoonmaker antwoordde 'drie' en mag naar binnen. Vervolgens komt er opnieuw een gast bij het hotel aan. De portier zei 'twaalf', de gast antwoordde 'zes' en mag naar binnen. De zwerver meent nu te weten hoe het werkt en komt bij de portier aan. De portier zegt 'tien' en de zwerver antwoord 'vijf'. De portier slaat alarm en de zwerver wordt in de boeien geslagen.

Welk antwoord had de zwerver moeten geven om in ons hotel binnen te komen?

Dus:

8 4
6 3
12 6
10 ?

Het antwoord is dus niet 5. En 5 is dus het enige antwoord waar ik op uit kom. Wat ik ook doe.
Natuurlijk 8 / 2 = 4 etc etc en dus 10 / 2 = 5.
Of 84 / 63 / 126 zijn allemaal onderdeel van de tafel van 7. Net als 10X .. nou, 105 dus. Weer 5.
En zo waren er vannacht nog een paar uitkomst die op 5 uitkwamen waarvan ik nu even niet meer weet hoe ik daar dan aankwam.
Snappu hoe frustrerend? Nee, sommige van jullie niet. Maar er zitten vast dames bij die dit ook als uitdaging zien en die de uitkomst zo uit hun mouw schudden (Mammalien?).

Edit 19.30 uur: zodra Timmy weer naar school was 's middags ben ik in de auto gestapt en ben naar de coordinaten gereden die ik kreeg met de uitkomst van Novy's antwoord. En tada, ja hoor, ze had gelijk. Mèn wat goed en snel zeg.

Edit nog een keer: omdat ik het voor de maker van de cache lullig zou vinden dat mensen gaan googelen  en hier dan het goeie antwoord vinden heb ik Novy's kloppende antwoord even verwijderd.

11 opmerkingen:

NOVY zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
NOVY zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Floor zei

Ik haak af, snap er geen drol van....

Irène zei

Puzzels oplossen vind ik ook leuk en ik kan me de kick van het dingen vinden die je zoekt ook goed voorstellen. Met winkelen doe je immers niet anders. ;-)
Maar dat wandelen... Anders leek dat geocaching ook wel iets voor mij.
Misschien toch eens proberen? Met een klein wandelingetje.
Die puzzel zegt me niks, ik zou ook blijven redeneren tot ik steeds bij 5 uitkom. Dus wat Novy oppert zou best eens het antwoord kunnen zijn.
Succes!

Linda zei

@NOVY: Kan het online niet checken, moet er echt heen gaan. Maar het ziet er naar uit dat het klopt. Sjee wat ben jij snel zeg.
Ik hou je in gedachten als ik weer eens vast zit ;-).

@Floor: geeft niks. Ik dus eigenlijk ook niet, anders had ik 'm zelf opgelost :-).

@Irene's wereld: oh, maar je hoeft helemaal niet altijd te wandelen hoor. Er zijn genoeg caches waar je zo met de auto heen kunt rijden. Zo te zien is de cache die bij dit raadsel hoort daar ook 1 van. Die ligt gewoon in een woonwijk, bij iemand in de voortuin :-).
Die wandelingen horen vaak bij die multi's, die speurtochten. Die moet je dan gewoon niet doen.

Je kunt trouwens ook vantevoren al zien of je er met de auto kunt komen of niet...

Saralien zei

Nou, dank voor het compliment, maar ik ga eerst even lekker slapen geloof ik (slap excuus, ik weet het!)

Nicole zei

Interessant! Ik kende het niet 'geocoaching' maar ik vind het erg avontuurlijk klinken. En ook intelligent, want die puzzel, daar kom ik niet uit...

Linda zei

Omdat ik het voor de maker van de cache lullig zou vinden dat mensen gaan googelen en hier dan het goeie antwoord vinden heb ik Novy's kloppende antwoord even verwijderd.

Adinda zei

Pff heel stom want ik had het raadsel + antwoord al een keer gehoord, maar moest toch weer flink nadenken. Weet het nu weer! Vind het altijd leuk aan die dingen dat je totaal buiten de lijntjes moet denken..

linnie1@Zonnet.nl zei

Hoi Linda, ik heb inderdaad gegoogeld hihi. Is het antwoord soms 7?

Linda zei

Ik heb het, wel gegoogeld ;>) m'n eerste antwoord was dus niet goed... morgen cachen!!