dinsdag 21 oktober 2008

Digital life

Ik sta onder de douche (mijn overdenk-moment van de dag) en vraag me weer af waar het nou vandaan komt.
Die urge om zo online bezig te zijn.

Ik heb me net aangemeld bij Twitter ... wel doen / niet doen ? Weer iets om bij te houden... maar wel leuk dat je het doorkunt linken aan m'n blog. En waarom is dat dan eigenlijk leuk... dat iedereen kan zien waar ik mee bezig ben... ik weet het eigenlijk niet.

Als ik terug denk naar waar het begon kom ik eerst uit bij Hyves... maar dat is het niet helemaal waar.
In mijn zwangerschap hield ik al een soort van MySpace-achtig gebeuren bij waar ik iedereen liet zien hoe de kinderkamer eruit kwam te zien en welke kinderwagen ik ging kopen.
Maar ook dat is het niet het eerste begin volgens mij.

Ik denk dat het gewoon begon bij het aanschaffen van een PC.
Aangestoken door mijn zwager die het spel Zork op zijn PC had (geweldig spel) en nog iets enthousiaster gemaakt door mijn fijne collega bij Moret schafte ik een PC aan.

Een 486DX4 met windows 3.11 en een 28K8 modem... samen met die fijne collega en een vriend gingen we het ding kopen en zorgde zij dat ie het ook deed.
Ik wist niks... typ "win" in als je wilt beginnen, dat herinner ik me nog wel.
Iedereen jaloers. Van al mijn (mannelijke) vrienden had niemand een PC, op die ene vriend na dan, dus kwamen ze bij mij de graphics bekijken ... net een film !! Als je het nu terug zou zien zou je je rot schrikken :-) .

Met dat modem kwam ook een proefabonnementje Compuserve... internet dus eigenlijk.
Let wel, we hebben het hier over 1995, internet was bij lange na niet wat het nu is.

Ik weet mijn e-mailadres nog uit mijn hoofd: 101531.3112@compuserve.com . Jaha, nummers, nog geen namen.
Het echte internet, met een browser (Mosaic), daar was niks aan, dus "surfde" ik een beetje op de intranet-omgeving van Compuserve.
Chatten kon toen wel al, maar ook weer niet te vergelijken met nu (voor zover ik weet, ik heb na 1996 niet meer gechat in een chatroom).
NL Forum was dan de Nederlandse chatroom en daar zaten gemiddeld een man of 20 denk ik...
Het was wel lachuh, met die fijne collega, ondertussen een goeie vriend geworden, anderen in de zeik nemen en ben zelfs wel eens naar een meeting geweest in Utrecht.
Weet je nog Tijn? Die piloot zonder kleren en die gozer die in Rotterdam de marathon liep ?

Toch over het algemeen wel een beetje nerds en losers allemaal op die meeting, dus de lol ging er op een gegeven moment wel vanaf.

Was al een tijdje niet online geweest en had weer 1 of ander probleempje met m'n PC, dus ik belde Martijn. In gesprek ...... en lang ook.
Die was dus online ..

Toendertijd kon je natuurlijk niet internetten en bellen tegelijk en bestonden er ook nog geen mobiele telefoons... kun je nagaan, maar 12 - 13 jaar geleden.

Maar goed, dus ik ook online om ff tegen Martijn te zeggen dat ik 'm wilde bellen.... sja, en toen kwam Ro om de hoek zeilen. Nou, meer hoef ik wat dat betreft niet te vertellen.
Overigens wel leuk om te vertellen dat Ro's eerste woorden waren: "Ben jij DE Linda?" ... hij wilde zijn vriend laten zien hoe makkelijk het was om iemand te versieren via internet... HA wist hij veel dat ie er meteen minstens 13 jaar aan vast zou zitten :-) .
Ter verdere info reageerde ik alleen maar omdat ik dacht dat Ro iemand was die bij die meeting was geweest ... wat dus niet zo bleek te zijn, maar tegen de tijd dat ik daar achter was was het al te laat.


Maar goed, ik dwaal af...

MySpace achtig gebeuren
MSN
Hyves (mijn eigen Hyves, maar ook die van de Dierenambulance en m'n werk opgezet)
Timmy's blog
Mijn eigen blog
Schoolbank
Mijn eigen website
Familiepagina
Buurtlink
Twitter

Ik heb een account (gehad) bij BOL.com om 2e hands boeken te verkopen, ik stuur echte kaartjes online, ik geef m'n meterstanden online op, ik doe online aangifte (belasting EN politie), ik heb een Second Life account (waar ik overigens niks mee doe) en verder koop ik ook van alles online, van boeken tot skippyballen en van kleding tot fotoalbums (die ik ook online maak), heb ooit ook een blog aangemaakt voor m'n werk voor een bedrijfsuitje en 1 voor de afdeling.

En dan nog al die digitale fotoalbums die online staan.... en misschien vergeet ik ook nog wel iets.

Ik ken eigenlijk maar weinig mensen die zich zo digitaal gedragen.. die mensen zijn op 1 hand te tellen. Hoezo ik dan wel ??

Omdat ik graag wil weten hoe dingen werken? Ik heb me in eerste instantie ver gehouden van de RSS-feeds. Weer iets om uit te zoeken en bij te houden, dacht ik.
Totdat 1 van mijn weinige mede-digital life'ers (oveigens ook een vrouw) een reunie organiseerde van mijn oude school en de aanmeldingen via RSS te volgen waren.
Tsja, toen moest ik me wel even gaan verdiepen en toch maar een reader downloaden.

Ik denk dat veel mensen die ik ken niet eens weten wat RSS is en het kan ze ook niet boeien ... die mensen hebben een prima leven en zijn niet minder gelukkig omdat ze niet weten wat RSS is.
Maar ik "moet" dat dan wel weer gaan uitzoeken allemaal.

Ik ben trouwens wel aardig voorzichtig met persoonlijke gegevens. Ik geef altijd m'n @hotmail op en m'n telefoonnummer en adres zijn nergens online te vinden.
Maar verder heb ik er dus geen problemen mee om m'n gedachtes op het net te pleuren.

Het werkt ook zo raar. Ik sta onder de douche en ben me dit aan het bedenken.
Als ik onder de douche vandaan kom loop ik naar beneden om mijn laptop te pakken om dit verhaal meteen op te schrijven... waarom ?

Maar goed, zelfs als het niemand zou interesseren zou ik het waarschijnlijk wel opschrijven. Misschien zet ik het wel allemaal online omdat ik die mogelijkheid nou eenmaal heb.
Of omdat ik toch wel vaak leuke reacties krijg op Timmy's blog.

Als iemand het weet: HELP !!


Geen opmerkingen: