maandag 16 februari 2009

Klein maar fijn.

Ik ben niet zo groot. 1 meter 63 om precies te zijn. En ik heb er nooit last van gehad.

Tuurlijk, in de supermarkt kan ik niet bij de hoogste plank en ook in m'n eigen keuken moet ik allerei toeren uithalen om iets van de bovenste plank van mijn keukenkastje te pakken. Maar hé, genoeg stoeltjes, krukjes en randjes om op te klimmen en klauteren. Daar blijf je lenig van.

Natuurlijk is het in mensenmassa's wel eens benauwend dat je tegen ruggen staat aan te kijken. Of met je neus in een oksel staat gedrukt. En bij concerten weet ik niet beter dan dat ik de artiest alleen maar op een groot doek zie en alleen af en toe een glimp opvang als ik spring. Maar dat hou ik nooit lang vol. Dat gespring. Dus hoera voor de steeds groter wordende schermen.

En heel soms is het ook een voordeel. Heeeeel lang geleden ging ik eens met mijn vader naar een concert van Dire Straits en voordat ik er erg in had "Hé Jan, laat dat kleine meissie d'r effe voor, die ziet echt helemaal niks" stond ik vooraan en paps ergens in het midden. Hoe we elkaar zonder mobiele telefoon nog teruggevonden hebben is mij een raadsel.

Vandaag werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt. Grote auto's zijn niet gemaakt voor kleine meisjes. En toch heb ik er 1, want dat wist ik dus niet toen ik 'm kocht. Dat zeiden ze er niet bij, hunnie van die dealer.

Maar nu weet ik dat dus wel. Ik was er al eens eerder mee geconfornteerd, ongeveer een jaar geleden, maar deed het af als een incident. Nu gebeurde het een tweede keer en was het kantje boord.

Het gaat om het lampje. Het lampje dat waarschuwt dat de benzine bijna op is. Dat lampje.
Het lampje waar ik ooit (in een andere auto) op zat te wachten tot het ging branden in een auto die helemaal geen lampje had, gevolg: met hakken door de berm een jerrycan benzine halen.

In deze grote auto zit het lampje op een plek die je niet ziet als je klein bent, het stuur zit namelijk in de weg.
Als je wat groter zou zijn, dan zou je het wel zien want dan kijk je over het stuur heen, maar dat ben ik dus niet. Dus ik zie het lampje niet. Soms wel per ongeluk als ik een beetje rechterop ga zitten, dan wel. Zo ook vandaag.
Ik zag het lampje vanmorgen toen ik bij m'n werk uit de auto wilde stappen. Oeh, niet vergeten straks.

En ik vergat het niet. Tellertje voor de "nog te rijden" kilometers aangezet. 25 km. Gaat lukken tot het tankstation aan de snelweg. Of zal ik die andere nemen, die dichterbij was maar waar ik wel een stukje voor om moest rijden. Neeee, ik haal die snelweg wel. Daredevil.

25 km was 16 km ter hoogte van het eerste tankstation en het ging goed. Totdat. Totdat de 100 km/u grens 120 km/u werd. Ik gaf heel langzaam wat meer gas. Want hé, ik ga natuurlijk niet met 100 lopen trutten op de rechterbaan als ik 120 mag. Ik ben dan wel klein, maar niet traag.

Het leek goed te gaan. En ineens 9 - 8 - 7 in rap tempo naar beneden. De teller stond op 6 toen ik het bord passeerde waarop stond dat het tankstation 6 km verderop was en op 1 toen het tankstation 1500 m. verderop was. Oh oh. 500 meter lopen. Minstens, want dit ging niet 1 op 1 naar beneden, maar veel sneller.

En toen dus op 0. En ik was er nog niet. Ik zag het wel al het tankstation, dat wel. En als je het ziet kan het nooit heel ver zijn toch? Maar wel nat, want het goot van de regen.
Ondertussen was ik al wel weer langzamer gaan rijden, kreeg ik het steeds warmer en zat ik steeds meer te hopen dat ik niet meer hoefde te remmen voor 1 of andere afsnijdende jojo of trage vrachtwagen en dat mijn auto dan misschien nog net het bezinestation in zou kunnen rollen.

Oh shit, hij zal dan toch niet vlak vóór het tankstation stil komen te staan. Net zo'n paar meter. En dat ik dan een jerrycan moest vullen voor die paar meter. En dat al die mensen die staan te tanken zo rond het spitsuur (en dat zijn er nogal wat) mij dan zouden zien lopen. Of nou ja, misschien zouden er wel leuke sterke mannen zijn die me konden helpen. Positief blijven denken.

Maar gelukkig, allemaal niet nodig, ik reed nog een paar honderd meter met 0 te gaan op de teller en stopte netjes bij de pomp.
Waar ik er achter kwam dat ik mijn bankpas inderdaad weer eens vergeten was, maar waar ik er gelukkig meteen ook achterkwam dat ik wel mijn andere pas bij me had.

Pfoe.





7 opmerkingen:

Anoniem zei

Living on the edge again?

Wat je al niet moet doen om een logje voor elkaar te krijgen he? ;-)

Anoniem zei

whoeiii..... door het oog van de naald maar bekijk het zo:
a) erg leuk blogje voor anderen om te lezen ;)
b) hoef je morgen niet te tanken en ben je gewoon op tijd voor je eigenste presentatie ;)
c) je had tenminste nog Tiramisu als bakkie troost...en weer ... ;)

lfs
Kaar

Anoniem zei

Poeh, da's al de tweede keer! Heeft mijn preek over die tellertjes de eerste keer geen indruk gemaakt? ;-) Die dingen zijn nou eenmaal niet betrouwbaar....

Enne, in de meeste auto's kun je tegenwoordig het stuur in hoogte stellen. Dat helpt voor dat soort lastige lampjes namelijk ook. Met het stuur wat lager kun je vaak zo'n vervelend lampje wel zien. Ik kijk trouwens meestal naar mijn verreden kilomters en zie dan wel al ruim van te voren aankomen dat ik moet tanken. Na een keertje stil gestaan te hebben (lampje iets te lang genegeerd en een pompstation voorbij gereden met mijn stomme kop) laat ik dat zeker niet nog een keer gebeuren. Helemaal niet met een nieuwe diesel, die geen ontluchtings-nippeltje hebben en je dus aangewezen bent op de wegenwacht om het kreng weer aan de praat te krijgen. Want met diesel er in gooien ben je er dan niet, daar de motor geen vaccuum kan opbouwen. Heb wel geleerd dat je een motor dan kan laten lopen op contactspray die je rechstreeks in de motor spuit. Klinkt alleen wel erg rauw en ik zou het zelf toch maar niet proberen...

Ik heb toen wel gemerkt dat er toch nog wel attente mensen zijn, want er zijn er wel drie gestopt om te vragen of ze me konden helpen. Dat deed me wel goed moet ik zeggen :-)

Linda zei

@MaMarije: nou, loggen is zwaar :-)

@Zij van de anonieme: a) fijn b) wat denk je zelf ? :-) c) dat dan weer wel

@Valesca: *schaam* nee, niet geluisterd. Bij mij stopte er die ene keer dat het wel mis ging dus helemaal niemand.
Verredden km zitten bij mij ook achter het stuur. Maar ik zal eens kijken of dat kan en helpt, het stuur verzetten. Goeie tip !
Enneh, ook weer een beetje goed dat die teller onbetrouwbaar is, anders had ik bij 0 ook echt stilgestaan ;-)

Irène zei

Misschien moet je voor jezelf ook zo'n stoelverhoger aanschaffen Linda. Daar moet Timmy tzt ook op, als hij niet meer in een autostoel past. Misschien doen ze wel aan '2 voor de prijs van 1'? ;-P ;-)

Linda zei

@Irèneke´s wereld: kijk, dat is natuurlijk ook een idee, alhoewel 2 voor de prijs van 1 denk ik iets TE goedkoop is. Dan ga ik me afvragen hoe veilig ze eigenlijk zijn.... :-)

Anoniem zei

Volgens mij heeft iedere auto ook nog een reservetank met een paar liter zodat je ook nog even door kunt rijden als de teller op 0 staat.