vrijdag 9 april 2010

bevallen deel 4 / de nachtzuster

De nachtzuster
aan wie ik vervolgens weer werd overgedragen was, in tegenstelling tot al haar collega's, geen warm lief, zelfs geen vriendelijk typje.
Ro was ondertussen naar huis om te slapen en de hond uit te laten (in de andere volgorde), dus ik was alleen met de zuster in kwestie.
Ze wees me waar de douche was en dreutelde wat nutteloos achter me aan. Echt. Als ik was gevallen (en die kans is best aanwezig na zo'n bevalling) had ze me no way opgevangen. Vervolgens verdween ze uit het zicht en toen ik klaar was met douchen hoorde ik dat ze aan het bellen was met de gynaecoloog.
Iets over een mevrouw die het in haar hoofd gehaald had om om pijnstilling te vragen. DOOR DE TELEFOON. *quote*ze was nog geeneens IN het ziekenhuis *unquote* Vantevoren al om pijnstilling vragen. Belachelijk natuurlijk. De nachtzuster had het een beetje afgehouden hoor, zei ze vol trots tegen de gyn.
Ondertussen stond ik daar te zoeken naar kraamverband, want dat moest daar ergens liggen. Had ze gezegd.
Toen ze de telefoon ophing kreeg ik ook nog een soort van sneer. Of eigenlijk kreeg Ro die. Dat het vrij druk was en dat ze maar met z'n 2en waren en dat met het douchen meestal DE man nog wel aanwezig was. Ja, als ze me niet 3 uur hadden laten liggen was ie er misschien nog wel geweest, maar dat was dus niet het geval.

Nadat ik me dan eindelijk aangekleed had reed ze met rolstoel naar mijn kamer. Dus ik maak onderweg nog een sociaal-overwogen opmerking. Tsja, ik bedoel, als er wat aan de hand zou zijn, zou zij mijn reddende engel moeten zijn, die moet je dan maar niet tegen je in het harnas jagen door te zeggen wat je vindt. Vond ik. Toen.
Dus ik zei iets van: "nou, goh, gelukkig komen er van die leuke kindjes uit, is niet niks, zo'n (iedere) bevalling" Waarop de zuster ijskoud en totaal ongeínteresseerd zei: "ik weet het niet, ik ben niet bij de bevalling geweest". Hap, mijn mond gesnoerd.

Ze dropt me af, haalt het meisje uit d'r plastic bakje en zegt iets van: "ze zal wel bij je willen" en loopt weg om pas de volgende ochtend heeeeel vroeg weer terug te komen om ineens controles te komen doen.
Dus geen uitleg over wel of niet voeden zo'n eerste nacht, hoe het ook weer zat met hechtingen en plassen en vegen (niet vegen --> spoelen), waar die voor-als-er-iets-is-knop uberhaupt gebleven was, of even de moeite doen om de knop binnen mijn bereik te hangen. Nee hoor, niks van dat al.
En dusook niet terugkomen om de baby weer even terug in d'r bakje te leggen. Dus moest ik sowieso zelf m'n bed uit om OF op die bel te drukken (die ergens achter m'n bed hing) of om die kleine terug te leggen.
Was ik even blij dat ik niet zo'n wrak was als bij Timmy. Toen kon ik niet eens omdraaien of bewegen wegens zwaar pijnlijk stuitje, laat staan m'n bed uit.

Natuurlijk heb ik die nacht weinig geslapen. Heen en weer geloop van mensen, huilende baby's, baby's die voeding moeten, controles die schijnbaar midden in de nacht moeten plaatsvinden.
Bij mij was alles OK en ik mocht de volgende ochtend naar huis. En dat gebeurt dan ook eindelijk als Ro wakker is geworden van mijn schoonmoder naast z'n bed, hij Timmy heeft gehaald bij mijn ouders en de kamer waar ik lig heeft gevonden.

Yeah ! Naar huis.

7 opmerkingen:

Valez zei

Ik zal mijn menig maar even voor me houden over die mevrouw... Ik ken de nodige verhalen over het betreffende ziekenhuis. Mijn schoonzusje heeft daar als verpleegkundige op verloskunde gewerkt en mijn zusje is er recent bevallen. Die was ook niet bepaald te spreken over haar behandeling door sommige personen.

Reden voor mij geweest om te zeggen dat ik liever een ziekenhuis verderop wilde bevallen. Gelukkig was dat geen probleem. Verloskundige wilde het laten afhangen van tijdstip op de dag dat ik zou moeten bevallen. Echter is het om 5 uur 's ochtends op zondag niet druk op de weg, dus konden we best een stukje verder rijden. Al zullen er genoeg vrouwen zijn die daar misschien ook minder goede ervaringen hebben... Helaas ben je heel erg afhankelijk van de personen waar je mee te maken krijgt en overal zitten er mensen die (wel eens) minder gemotiveerd zijn (om het netjes te zeggen).

Gelukkig maar dat alles goed gegaan is en dat je nu van al die ellende af bent en lekker thuis kunt genieten. Hoop dat de krampjes snel overgaan!

Edje zei

Nou ja zeg, wat een muts!

Maar nu ben je lekker thuis met het meiske. Heerlijk!

Neeltje zei

Wat een mokkel zeg, die pleeg! Je zou er bijna door in een postnatale depressie van schieten!

Anoniem zei

Argh....bijzonder irritant... dat pleit dan weer voor een thuisbevalling....

mammalien

Jools zei

Ik had ook zo´n kreng. Die van mij die was MINSTENS 10 jaar jonger, dus ik liet me door zo´n jonge soep kip afblaffen. En normaal blaf ik vrij snel terug maar ik was zo´n wrak dat ik alleen maar kon huilen. Dat snap je toch niet hè, waarom die krengen dan op een KRAAMafdeling gaan werken?!

Geniet maar lekker van je meisje!

Ilse zei

wat een trut zeg
ik kan er gewoon pissig om worden en ga haar het liefst nu even vertellen wat een ongelooflijke koude trut ze is
brrrr
enne ik ben van de ruggenprik, ik vond het zalig , heerlijk gewoon ....

Zara zei

Wat een ongeloof'lijke trut zeg! Daar hebben ze vast na bevalling ooit alles in 1 keer helemaal dichtgenaaid. Zo'n loeder zouden ze niet moeten handhaven in de verpleging. Ik vond de kraam altijd errug leuke en leif en om te kwijlen. We zaten dan 's nachts lekker te tutten met de baby's en lieten de moeder zo mogelijk slapen.
Je hebt mazzel dat je je redelijk goed voelde na de worp om zelf je meisje te helpen. Je zal haar aan je bed krijgen tijdens de bevalling; het kind zou rechts-om-keer maken en er nooit meer uit willen. Tsss.