dinsdag 14 september 2010

Hypocriet gebeuren

OK, ik geef het meteen toe. Ik ben best wel hypocriet als het aankomt op het eten van dieren. Dat doe ik namelijk wel. Behalve als het dier in kwestie een hoge aaibaarheidsfactor heeft. Konijntjes / kalfjes / hertjes... die eet ik dus niet.
Ook duif en eend sla ik over. Dat voelt / voelde namelijk best wel dubbel. Dat je ze aan de ene kant aan het redden bent (in mijn dierenambulance-tijd) en dat je ze dan dus wel opeet...

Ik koop wel zoveel mogelijk biologisch vlees en we hebben onze eigen scharrelkippen door de eieren. Maar ook als de kippen van de leg zijn koop en eet ik echt alleen maar weide-eieren.
Dus toen Ro laatste per ongeluk een doosje legbatterij-eieren had gekocht en ik ontzettende trek had in een boterham met ei, heb ik toch maar Pindakaas gesmeerd.

Jaha, en u leest het goed. Er worden dus gewoon nog wel legbatterij-eieren verkocht. Bij mij in de buurtsuper, de COOP.
De kippenboer is er 1 uit het deurp. En ons kent ons, dus daar zal het wel mee te maken hebben.
Toen ik dit voor de eerste keer zag heb ik eerst uitgezocht hoe dat dan zat met die legbatterij-eieren, ik dacht dat ze ondertussen wel verboden zouden zijn. Niet dus.
Er is wel 1 of andere afspraak met supermarkt ketens dat ze geen legbatterij-eieren meer verkopen, maar de supermarkten zijn niks verplicht.
Nog niet, want in 2012 gaat het in de EU verboden worden, legbatterij-eieren.

Dus ik stuurde toen een mailtje naar Wakker Dier. Misschien dat zij iets kunnen betekenen in de strijd tegen de legbatterij-eieren. Maar nee, van Wakker Dier krijg ik alleen maar een mailtje terug dat ik de eigenaar er maar op moet aanspreken.
Pffff... oooowkeeee. Dat doe ik dus. De eigenaar zit achter de kassa. Maar als ik hem vervolgens vraag waarom hij legbatterij-eieren verkoopt en dat dat toch niet erg diervriendelijk is, krijg ik een soort antwoord van: "mja .. nou ja ... er is vraag naar he, de mensen willen goedkope eieren".

Ik denk: deurp = boeren = kan-mij-het-schelen.

Dus dan laat ik het er maar bij. Wat anders te doen? Ik zou het niet weten.

Maar wat zag ik vandaag tot mijn grote verbazing? Midden in de COOP staat een TV. Met reclame. En wat "roept" deze reclame: "COOP, de enige supermarkt met ballen" Dat COOP als eerste en enige supermarkt varkensvlees van ongecastreerde varkens verkoopt. Goed natuurlijk, daar niet van.
Vervolgens liggen er overal folders en hangen er borden. Dat COOP varkensvlees met het milieukeur verkoopt, als eerste supermarkt.
En dat stuit mij dan tegen de borst. Heel hard brullen dat je iets goed doet, maar vervolgens aan de andere kant dus gewoon kippen in heeeeele kleine hokjes laat zitten. Daarbij vergeleken is mijn hypocrisie echt helemaal niks.

Dus ik denk: ik ga een klacht indienen bij COOP Nederland. Wie weet.
www.coop.nl. Dacht ik. En dat klopt ook wel. Dan kom je op de site van de COOP. Met een linkje naar de klantenservice. Klik. En daar staat dan:

Klachten lossen wij het liefst in onze supermarkten op. Dat is wel zo makkelijk. Bent u teleurgesteld over een aankoop, mist u iets in ons assortiment of is er iets anders wat u niet bevalt? Meld het dan direct aan de bedrijfsleiding van uw Coop. Overigens staan bij alle bekende merken en onze huismerken gratis telefoonnummers of antwoordnummers op de verpakking. Deze service is niet voor niets. Als u hier gebruik van maakt komt de klacht direct bij de fabrikant terecht en krijgt u een rechtstreeks en persoonlijk een reactie.

Service service? Klantenservice? Hier kan ik dus niks mee. Niks.
En ik wil wel gewoon mijn verhaal kwijt... dus doe ik het maar hier. Maar dan nog. Het zit me niet lekker.


En dus stuurde ik net toch ook maar weer een mail aan Wakker Dier. Of zij toch niet weten wat te doen. Tenslotte verklaren zij in een nieuwsbericht op hun site van 15 maart 2009 dat de supermarkten hier in 2004 al allemaal mee gestopt zouden zijn. Dankzij aktie van Wakker Dier. Ik wacht af.

8 opmerkingen:

MaMarije zei

You go for it girl!
Groot gelijk: dat spoort van geen kant! Een ruggegraatloze supermarktmanager, dat is t!
Succes!
Zo. Nog een uitroepteken: !
Omdat het zo stom is.
Hopelijk kan Wakker Dier stiekem toch nog iets betekenen.

Saralien zei

Goed dat jij je er druk om maakt. De supermarkten gaan toch vooral voor commerciele belangen, dat kun je ze niet kwalijk nemen. Maar als de meerderheid van de klanten nou eens zouden weten wat ze wel en niet moeten kopen, dan misschien...

Margot zei

Wat een ballentent...
Groetjes, Margot

Edje zei

Hey! Je bent zo stil! Alles ok met moeders en de kids?

Edje zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
MaMarije zei

Ik sluit me aan bij Edje. Hopelijk alles goed?

Linda zei

Hahaha, lief van jullie hoor. Niks aan de hand hier. Gewoon nog steeds inspiratie in verwegistan.
Ik lees nog steeds ook wel jullie logjes maar kan bij sommige niet reageren op het werk (waar ik natuurlijk noooooooit logjes lees) en via de Iphone reageren is ook lastig.

Maar zoals ik tegen Edje ook al zei: kom gezellie op Twitter. Daar ben ik wel (iets meer) te vinden.

Dennis zei

Ik heb ook liever kip voor 7 euro in plaats van 26 euro per kilo. Ik snap dat ze geen goed leven hebben, maar we gaan nu af op een maatschappij waar alleen rijke mensen kip en eieren kunnen eten. Wakker dier heeft het ook al voor elkaar dat er geen wilde dieren meer in het circus mogen. We slaan een beetje door met z'n alle. Een perfecte wereld bestaat niet en een dier is geen mens.

Als ik zoveel geld had zou ik liever kansarmen helpen of mensen die niets te eten hebben, als het leven van een kip verbeteren. Dat kune we doen als alle mensen op de wereld te eten hebben.